Bank to bardzo ważna instytucja w naszym życiu. To truizm, ale zbyt często nie zdajemy sobie sprawy z tej oczywistości. W końcu to tu deponujemy oszczędności naszego życia, to właśnie tu zaciągamy kredyty często te wieloletnie, na „całe życie”, wreszcie to w banku zbieramy środki, na nasze emerytury te, których zadaniem jest chronienie nas, gdy będziemy starzy i bezradni. Bank jest instytucja zaufania społecznego, istotną, jak chyba niewiele innych rzeczy, a to sprawia, że sam szyld potwierdza w naszych oczach jego wiarygodność. To wielki błąd, bo bank bankowi nierówny. Czy wiesz wszystko, co trzeba o twoim banku?
1. Czy twoje pieniądze są chronione?
Zasada jest bardzo prosta. Polski standard zakłada, że wszystkie banki objęte są Bankowym Funduszem Gwarancyjnym. Oznacza to, że co by się nie działo, kwota 100 tysięcy euro (oczywiście w przeliczeniu na złotówki) do ciebie wróci. Co, jeśli masz więcej pieniędzy? Najbezpieczniejszy sposób, to wpłacenie ich do różnych banków. Tylko, niektóre z nich, mają wspólny limit z innymi, dlatego dokładnie sprawdź, gdzie trafiają twoje pieniądze. Banki bankrutują rzadko, ale to nie znaczy, że nie jest to możliwe.
2. Jaki jest kontakt z bankiem?
Zdarzają się różne sytuacje: od zgubienia karty przez kradzież tożsamości aż po banalne problemy techniczne. Musisz wiedzieć, w jaki sposób skontaktować się ze swoim bankiem i w jakich godzinach to możliwe. Szanujące się instytucje w przypadku pilnych problemów nie dbają o to, czy to dzień wolny, czy święto i zawsze połączą cię przez infolinię z pracownikiem.
3. Czy twój bank pośredniczy w kontaktach z e-urzędem?
Profil zaufany dostępny za pośrednictwem banku to przede wszystkim pełne bezpieczeństwo twoich danych. A to one są dziś najważniejsze, bo naprawdę wystarczy kilka haseł i kliknięć, by dobrać się do twojej tożsamości. Tymczasem e -urząd proponuje dziś około 200 różnych funkcjonalności, które pozwalają na załatwienie wielu spraw. Lepiej być bezpiecznym, by nie narobić sobie problemów.
4. Jakie są opłaty w twoim banku?
Teoretycznie, jeśli powierzasz bankowi swoje pieniądze, a on nimi swobodnie obraca, to o powinien ci płacić za przysługę. W praktyce jest wręcz odwrotnie i coraz częściej to my musimy płacić bankom. Dlatego trzeba dbać o to, by były to jak najmniejsze pieniądze. Idealnie uczciwe banki dają nam szybki dostęp, oparty o dosłownie jeden link do tabeli opłat i prowizji, które pobierają za swoje usługi.
5. Jaki dostęp do bankomatów oferuje bank?
Oczywiście, dziś prawie wszędzie można zapłacić kartą. Tylko prawie robi dużą różnicę, dlatego dokładnie sprawdź, jak rozległa jest sieć dostępnych bezpłatnie bankomatów, także tych, poza granicami kraju.
6. Czy twój bank jest dobrze zarządzany?
Odpowiedź na to pytanie nigdy nie jest łatwa, a dobrze zarządzany bank, daje nam gwarancje prawidłowego zarządzania naszymi pieniędzmi. Najprościej sprawdzić to w tych bankach, które są notowane na giełdzie. Giełda Papierów Wartościowych, na której jest kilkanaście polskich banków, to idealny papierek lakmusowy instytucji. W końcu kto chciałby kupować akcje kiepsko zarządzanej instytucji?
7. Czy bank jest przyjacielski?
To takie pojemne i mało mówiące określenie, ale są banki mniej i bardziej przyjazne indywidualnym klientom. Przyjacielski bank daje i dostęp do programów lojalnościowych czy zniżek, pomaga w załatwieniu formalności czy po prostu ułatwia, choćby gromadzenie oszczędności. Bywa, że bank dba o całą rodzinę: proponuje konta dla dzieci czy młodych, personalizuje karty, udostępnia dodatkowe karty do kont czy oferuje kolejne aplikacje.
Punkt 2 dotyczący kontaktu z bankiem uważam za kluczowy. Często zdarzają się pilne sytuacje, w których trzeba skorzystać z supportu i potrafi to zrujnować dzień.