Sukces w sprzedaży nie jest usłany różami i nie ma windy, która transportowałaby firmę na szczyty rynku i szczyty rankingów finansowych. Wiedza fachowa wymaga odpowiedniej argumentacji, tak aby sprzedawać jak najwięcej produktów, o różnej wartości i jakości. Potrzeba do tego jest również motywacja i pewność siebie.
Praktyka sprzedaży wymaga wspinania się po schodach. Sprzedaż dotyczy reprezentanta handlowego, który musi sprzedaż markowe artykuły, komuś kogo nie zna, na zewnątrz firmy, ale dotyczy też pracownika wewnętrznego firmy, który odbiera telefony i ma za zadanie komunikować się z klientami, rozwiązywać konflikty i swoją perswazją sprzedać telefonicznie więcej produktów, takiego który inwestuje w nowego produkty na sprzedaż oraz w akcje firmy, aż po funkcje kierownicze, w których pracownicy muszą dbać o dystrybucję, prezentowanie usług i nawiązywanie nowych relacji służbowych.
Przy wspinaniu się po schodach sprzedaży bardzo ważna jest umiejętność planowania, budowania strategii do przodu, skierowanej na przyszłość firmy.
Sprzedaż może znacznie zwiększyć budżet firmy, jest też kluczowym celem każdego biznesmena. Zdarza się jednak, że sprzedaż w danym tygodniu czy miesiącu drastycznie spada, odpowiada za to wiele czynników, które warto znać. Spadanie zarobkowania ze sprzedaży może wynikać z: aktualnie panującej złej sytuacji rynkowej w branży, w której sprzedajemy; uważamy, że stosujemy zbyt wysokie ceny, zainwestowaliśmy w nieodpowiednie reklamy, za mało pieniędzy przeznaczamy na promocję firmy; zaczynamy myśleć, że źle wybraliśmy pracę. Wszystkie te elementy mogą być prawdą, jednak zazwyczaj firmę da się szybko przywrócić do życia i optymalnych finansów ze sprzedaży.
Warto jednak zadać sobie osiem głównych pytań, które pomagają w rozwiązaniu tego typu problemów w sprzedaży i w finansach firmy: Jaka jest twoja firma: dbasz o klientów i ich potrzeby, działasz sprawnie już od rana? Jakie może mieć słabe strony Twoja firma, a nawet każdy z Twoich pracowników, w tym Ty sam? A może sukcesy firmy spowodowały, że nie wymyślasz nowych rozwiązań i strategii, nie masz nowego produktu do sprzedania? Może zaniedbałeś relacje z osobami wewnątrz firmy, którzy pracują na Twój sukces finansowy? Czy udaje się Twojej firmie uzyskiwać, w sposób systematyczny, z miesiąc na miesiąc, kilku nowych klientów, czy wracają tylko zadowoleni klienci? W jaki sposób zwracają się Twoi pracownicy do klienta, w tym czy stosują argumentację wynikającą z zalet produktu? Czy przypadkiem nie skupiasz się tylko na klientach, którzy płacą jak najwięcej, a co z tymi mniejszymi, którzy regularnie kupują, generując twoje przychody? A może chciałbyś coś zmienić w firmie, nawet takie rzeczy jak szyld, nazwa czy kolorystyka, może znudziło się Tobie coś w prowadzeniu tej firmy, coś, co warto zmienić?
Trzeba pamiętać o tym, że wspinanie się po schodach w sprzedaży, wymaga odpowiedniej postawy. Jeżeli kierownik i szef firmy nie będą prezentować odpowiedniego nastawienia do pracy, to trudno oczekiwać, żeby ich pracownicy i wspólnicy reagowali pozytywnie na wszystkie potrzeby i pytania klientów. Dlatego już dzisiaj zadaj sobie wszystkie te pytania i zwiększ finanse swojej firmy. Sprzedaż wymaga nie tylko pomysłu i innowacyjności, dynamicznego rozwoju i doboru pracowników, wymaga też umiejętności argumentacyjnych, retorycznych i erystycznych – piękno i dopasowanie języka do sposobu mówienia klienta, może zwiększyć wzrost sprzedaży, nie tylko w miesiącu, tygodniu ale też każdego dnia.